Algemeen

Embuild zet mee stappen in de richting van een unieke ombudsdienst voor de bouw

Ombudsman voor de bouw Ombudsman voor de bouw

Embuild engageert zich, samen met staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand, om mee te werken aan de implementatie van een unieke ombudsdienst voor de bouw. Niko Demeester, CEO van Embuild, ondertekent vandaag hiervoor een engagementsverklaring. “Ook al doet de bouw nu al heel wat om de consument te beschermen, willen we er alles aan doen om hem bij te staan. Daarom is dit stappenplan richting een unieke ombudsdienst een goede zaak”, zo zegt Demeester. 

Wie vandaag als consument een geschil heeft met een bouw- of installatieonderneming kan voor technische geschillen terecht bij de verzoeningscommissie bouw en voor de juridische geschillen bij de consumentenombudsdienst. Embuild is voorstander van een unieke ombudsdienst voor de bouw zodat specialisten de consument nog beter kunnen helpen en is bereid zijn knowhow daarin te delen. 

Daarom tekent Embuild-CEO Niko Demeester vandaag, samen met staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand, een engagementsverklaring tot de implementatie van een unieke ombudsdienst voor de bouwsector. “De overgrote meerderheid van de bouw- en installatiebedrijven werkt zoals het hoort, maar als er dan toch een geschil ontstaat, is het belangrijk dat consumenten en ondernemingen  terecht kunnen bij één dienst waar specialisten ter beschikking staan”, benadrukt Demeester.

Embuild wijst er wel op dat de sector al heel wat doet om de consument te ondersteunen en te beschermen. De bouwfederatie nam zelf het voortouw met de consumentenwebsite www.buildyourhome.be die heel wat praktische info (onder meer over te betalen voorschotten) en zoekmotor bevat die toelaat om bouw- en installatieondernemingen zonder fiscale en sociale schulden te vinden. 

Ook op wettelijk vlak bestaan er al verschillende beschermingsmechanismen voor de consument.  Voor nieuwbouw en grondige renovatieprojecten (een koop die gepaard gaat met renovatie voor 80% van de aankoopprijs) geldt de wet Breyne. Deze biedt een bijzondere bescherming aan de consument die voor zijn project met één aannemer in zee gaat. Elke aannemer blijft daarnaast tot 10 jaar na oplevering-aanvaarding van de werf aansprakelijk voor ernstige gebreken die de stabiliteit en/of soliditeit of waterdichtheid van het bouwwerk in gevaar brengen. Voor werven waarvoor na 1 juli 2018 een bouwvergunning werd afgeleverd, geldt bovendien de wet op de verplichte tienjarige aansprakelijkheidsverzekering. Verder bestaat JustBan via de website justonweb.be, zodat consumenten bestuursverboden kunnen nagaan en op die manier effectief kunnen controleren met wie ze in zee gaan.

Niko Demeester, CEO van Embuild, vult aan: “In het kader van een faillissement moeten malafide aannemers en installateurs sneller – voor het afsluiten van het faillissement – een beroepsverbod kunnen opgelegd krijgen bij bepaalde zware inbreuken, zodat ze geen nieuwe slachtoffers meer kunnen maken door opnieuw aan de slag te gaan onder een andere vennootschap. We pleiten er dan ook voor om beroepsverboden uit te kunnen spreken buiten een procedure van faillissement, wanneer er sprake is van zware fouten, zodat fraudeurs, die niet per se failliet gaan, niet opnieuw mensen kunnen oplichten. Dergelijke beroepsverboden moeten ook snel uitgesproken kunnen worden, maar vooral ook snel gepubliceerd worden in JustBan.”

Olivier
de auteurOlivier
Met ruim 15 jaar ervaring in de bouwwereld deel ik graag mijn inzichten voor jouw bouw- en renovatieplannen. Als ervaren expert sta ik klaar om mijn kennis op een heldere en eerlijke manier te delen, inclusief tips over de financiële kant van de zaak. Mijn doel is om jou waardevolle informatie te geven voor het realiseren van succesvolle en duurzame bouwprojecten.